Nye bilder

Dette er innholdet i "Slik lykkes du endelig med innhold på nett"

Klar for en bok om webinnhold som handler om alt annet enn skrivetips, triggerord og punktlister?

Jeg har skrevet en ny bok om innholdsarbeid på nett, denne gangen sammen med kollega Eirik Hafver Rønjum. Boken heter “Slik lykkes du (endelig) med innhold på nett”, men handler altså ikke om nettskriving.

Har du laget en innholdsstrategi?

For ett år siden kom Kristina Halvorsons bok Content strategy for the web. Jeg vet mange av dere har lest den, men spørsmålet er: Har du gjort noe med det, er det kunnskap du har tatt praktisk i bruk?

Har du:

8 gode bøker om webinnhold

Er du fersk webredaktør og trenger faglig påfyll rundt innholdsarbeidet? Her kommer en liste over de viktigste bøkene om skrive for web og innholdsutvikling.

Først 5 bøker om nettskriving og innholdsstrategi

Hvordan er det å være webredaktør?

Husker dere jeg stilte spørsmålet Hva skal en bok om webredaktørrollen inneholde? her, i denne sonen for litt over ett år siden?

Jeg er fortsatt drivende interessert i hverdagen og rollen til en webredaktør. I samarbeid med Kommunikasjonsforeningen har vi i Netlife Research laget en undersøkelse for å kartlegge nettredaktørens rolle og arbeidshverdag. Resultatene blir presentert på Webdagene 2010

Det grusomme intranettet

”Intranett – sett under ett – er grusomme.” Det skriver en av våre amerikanske partnere, Kristin Zhivago, i kanskje beste intranett-artikkelen jeg har lest.

Typiske karaktertrekk ved et intranett er ifølge Kristin:

Hvilken nettleser ville du valgt?

Jeg har en yrkesskade. Jeg klarer ikke lese tekster uten å gjøre omformuleringer i mitt eget hode. Det handler ikke om skrivefeil, men hvilke poenger skribenten velger å trekke frem.

Sjekk dette skjermbildet jeg fikk opp på Vista-maskinen min hjemme:

Hvordan skrive webtekster som fenger

Det har blitt lite blogging det siste halvåret her på Nettskriving. Sønn #2 og ny jobb har stjålet mye tid. Håper å være tilbake nå – selv om jeg ikke kan love alt for mye. De siste to ukene har jeg skrevet innlegg på en del andre nettsteder.

Jeg kjenner flere av de som driver nettstedet Masterbloggen. De ønsket en tekst om hvordan de som skriver masteroppgaver kan skrive bedre webtekster.

Må webredaktøren bli tøffere?

For to uker siden blogget jeg på Klarspråk-sidene til Språkrådet om hvorfor vi ender med tekster som er uklare og upoengterte

Saken utløste en tankerekke rundt hvordan vi organiserer innholdsarbeidet. Vi har tidligere diskutert temaet her på Nettskriving: Hva skal en bok om webredaktørrollen inneholde?

Skriver du iPhone eller Iphone?

Dette er mer rettskriving enn nettskriving, men likefullt relevant: Hvordan skriver vi kreative merkevarenavn som PlayStation og iPhone?

Tidligere idag Twitter-siterte jeg Øyvind Holen på følgende:

Verdens beste nettsted?

Fagfolk flest er flinke til å finne websteder med feil.

Jeg er hypp på å se om vi kan finne noen eksempler på gode websider. En web der avsender kommuniserer effektivt sitt budskap og oppnår målene.

Vi drukner i innhold

Har du kontroll på innholdet på nettstedet ditt? Neppe, de fleste aner ikke hva de har av innhold. Det må du gjøre noe med, mener den amerikanske innholdseksperten Kristina Halvorsen.

– Det første du må gjøre er å kartlegge innholdet ditt. Hva har du? Og hvor stort er problemet ditt?

Derfor fungerer ikke Google-pimping

Fail

Mange tror høy rangering på Google er en en garanti for websuksess. Jeg skal vise tre eksempler på saker fra norske nettsteder som scorer høyt hos Google, men som likevel feiler stygt hos brukeren.

Tankevekkende eyetrack-video

Det danske Fagbladet 3F har gjennomført en eyetrackundersøkelse i samarbeid med den danske bibliotekhøyskolen. Fagforbundet 3F organiserer lavt utdannede arbeidstakere. Mange av dem er såkalt lesesvake. Her er en video av øyebevegelsene til en av de gjennomsnittlige leserne til bladets nettutgave. En skikkelig tankevekker for nettskribenter.

Forslag til reglar for debattforum

Troll i arbeid

Når Mediebruket har halde førelesingar om bruk av sosiale medier for organisasjonar og bedrifter får eg ofte spørsmål om korleis dei bør moderere kommentarar som kjem på f.eks. bedriftsblogg. Mitt svar er at det lettaste er å lage synlege retningsliner på forumet/bloggen, slik at når nokon går over streken så kan de vise til brot på reglane. Det er god skikk å skrive f.eks.:

Har du eksempler på smart markedsføring i sosiale medier?

Effektiv markedsføring

Jeg skal holde foredrag om Effektiv markedsføring i sosiale medier på Webdagene. Poenget er å vise hvordan du kan skape interesse og brukerlojalitet rundt egne produkter på Twitter, Facebook og her i Origo.

7 steg til smidig innhold

Smidige metoder

Her kommer noen grep til hvordan du kan heve kvaliteten på innholdet ved hjelp av smidige metoder. Tipsene er basert på diskusjon og innspill fra workshoppen “Smidig innhold” på seminaret 4 steg til websuksess.

En forsmak på "Smidig innhold"-workshop

Ove Dalen

På seminaret 4 steg til suksess på web neste torsdag (27/8) skal jeg holde en workshop om “Smidig innhold”. Vi skal se på hvordan vi ved hjelp av smidige metoder kan sikre at webredaksjonen leverer kvalitetsinnhold – ikke bare i prosjektet, men på en dagtildag-basis.

Når Bård Vegar kvitrer

Bård Vegar Solhjell

Hadde en fin prat med kunnskapsministeren idag om Twitter og sosiale medier. Anledningen var en sak i regi av VG om hvilke politikere som er flinke på Twitter og hvorfor.

Jeg begynner i Netlife Research

Fire unge netthoder

Som sikkert noen allerede har fått med seg: Jeg skifter jobb og begynner i Netlife Research 1. oktober. Ser veldig frem til det – samtidig er det også litt trist. Jeg sier farvel til tre jobbkjærester: Espen, Kathrine og Pål som jeg alle har jobbet med siden midten av 90-tallet.

Er det lov å bruke "lureingresser"?

Lokkeingresser

Tittelen og ingressen er sannsynligvis det viktigste du skriver når du jobber på web. Og det vanskeligste. Jeg mener det er skrivekunstens ekstremsport.

Digitaløkonomi - ny nasjonal strategi?

Torgeir Micaelsen har nylig sendt et brev til fornyingsminister Heidi Grande Røys og spurt om hennes vurdering av den nasjonale strategien Digital Britain, og om Norges eventuelle behov for et tilsvarende tverrfaglig visjonær digitalt prosjekt.

Men, Torgeir vil gjerne også ha bidrag og vurderinger fra dere.

Clay Shirky forklarer vridningen fra tradisjonelle media til sosiale media

Professoren i Interactive Telecommunications Program ved universitetet i New York Clay Shirky forklarer på en uhyre lettfattelig måte hva som er i ferd med å skje i mediebransjen i dag:

Hvordan skrive sosialt?

BloggCamp

Skriver du en blogg eller driver et diskusjonsforum skal du tenke innhold som er dialogdrevet, uformelt og direkte. Det handler om å vise personlighet og karakter. Tekst skal formidle menneskelige egenskaper.

Nettskriving

Følges av 481 medlemmer.

Her diskuterer vi nettskriving, webdesign, informasjonsarkitektur og markedsføring. Mer om sonen

Origo Nettskriving er en sone på Origo. Les mer

Ny bok
Effektiv nettskriving (CappelenDamm 2009), skrevet av Ove Dalen, forteller hvordan vi kan bruke webtekster for å oppnå konkrete mål.

Nettsteder vi liker

iallenkelhet.no
Kuttisme.no
Copyblogger
A list apart
Gerry McGoverns New Thinking
Webrådgivaren Fredrik Wackå
Jakob Nielsens Alertbox

Annonse