Viser arkivet for september, 2010

Har du laget en innholdsstrategi?

For ett år siden kom Kristina Halvorsons bok Content strategy for the web. Jeg vet mange av dere har lest den, men spørsmålet er: Har du gjort noe med det, er det kunnskap du har tatt praktisk i bruk?

Har du:

  • gjennomført en innholdsanalyse
  • laget en innholdsstrategi
  • laget rutiner for vedlikehold av innholdet

Isåfall ønsker jeg å høre kort (eller langt) om erfaringene dere har med arbeidet. Og gjerne selv om dere bare såvidt har begynt eller bare gjorde en liten jobb.

Jeg har selv jobbet mye med innholdsstrategi det siste året: Jeg ser det funker, jeg ser det skaper større bevissthet rundt innhold. Endelig har webteamet fått et språk og verktøy som gjør de i stand til å løfte selve innholdet. Spesielt viktigheten av å gjøre en grundig innholdsanalyse er en åpenbaring for mange.

Men innholdsstrategi er også tøft og vanskelig. Spesielt i forhold til implementering. Det er lett å lage retningslinjer for hvordan innholdet skal være, men det er knalltøff jobb å gjennomføre hver dag – hele året. Strategi handler ikke bare om å fintenke på bakrommet – du må også skape en kultur for innholdskvalitet.

Hører derfor gjerne fra deg. Fortell hva som funker og hva som er vanskelig.

Undertegnede og kollega Eirik skal prate om innholdsstrategi på to seminarer/workshopper den nærmeste måneden. Vi deler da våre erfaringer.

8 gode bøker om webinnhold

Er du fersk webredaktør og trenger faglig påfyll rundt innholdsarbeidet? Her kommer en liste over de viktigste bøkene om skrive for web og innholdsutvikling.

Først 5 bøker om nettskriving og innholdsstrategi

Letting go of the words – Ginny Redish
En drivende god bok om hvordan du skriver tekst på nett. Boken tar både for seg innhold fra et strategisk perspektiv og selve skrivingen.

Den er full av eksempler og går systematisk gjennom hva som skal til for å skrive bedre. Et must for alle som er opptatt av selve skrivejobben.

Killer web content – Gerry McGovern
Kanskje den viktigste boken i forhold til forståelsen av hva innhold er på nett. Innhold må løse oppgave, det må hjelpe brukeren løse problem.

Og ikke minst – det er innholdet som styrer, ikke design og fancy grafikk. Har du lest den selv? Gi den til sjefen i julegave.

Content strategy for the Web – Kristina Halvorson
Hva skal jeg med innholdet, hvem skriver jeg for og hvordan skal jeg vedlikeholde det? Kristina er årets mest omtalte ekspert på webinnhold og prater i denne boken fra et rent strategisk perspektiv.

Boken er i praksis en steg-for-steg veiledning i hvordan du etablerer en innholdsstrategi. Kristina skriver godt og går detaljert til verks. Men jeg savner eksempler.

Effektiv nettskriving – Ove Dalen
Jeg er ikke fan av skamløs selvpromotering, men er du opptatt av innhold på web så kommer du vanskelig utenom min egen bok. Ikke så mye mer å si enn at boken går i dybden på hvordan du skal utforme gode webtekster.

Har du et knapt budsjett kan du velge om du skal kjøpe denne eller “Letting go of the words”.

Skriv for nettet, kort og godt – Christine Calvert
Jeg har sans for denne lille boken fra Christine Calvert. Først og fremst fordi den holder hva den lover: det er en kort liten sak om hvordan skrive gode webtekster. Den er kortere enn min egen bok, men er fin som en kjapp innføring i nettskriving.

Calvert er nå ute med en revidert utgave. Jeg har enda ikke lest den, men stoler på at den holder kvalitetsnivået fra den første boken.

I tillegg gjør du smart i å lese følgende 3 bøker som riktignok bare indirekte omhandler innholdsarbeidet.

The strangers long neck – Gerry McGovern
Gerrys nye bok handler om hvordan identifisere de viktigste oppgavene på et nettsted. Boken er herlig konkret med masse caser og er uvurderlig for alle som ser nødvendigheten av prioriteringer. I praksis en mulighet for å drepe alle synsingen når du lager innhold. Kjøp, den er blodfersk.

Web analytics: an hour a day – Avinash Kaushik
Du kan skrive så bra du vil, men hvis du ikke har kontroll på effekten av innholdet så er det vanskelig å vite om det du gjør er bra eller ikke. Denne boken gir en knakende god innføring i hva du skal måle og hvordan.

Don’t make me think – Steve Krug
Dette er sikkert en gammel kjenning for mange av dere. Boken er ekstremt viktig i forhold til forståelsen rundt brukeratferd og hvordan vi forholder oss til nettsider. Bare ett av kapitlene tar for seg selve skrivingen, men det er ikke poenget: Bokens budskap utgjør grunnmuren for all kommunikasjon på nett.

Flere bøker som er verdt å lese? Kjør på, jeg tar gjerne i mot tips.