Nettskriving
Forum for innholdsutviklere.
Generelle diskusjoner rundt nettskriving og webdesign. NEI! Jeg skal ikke bestille....Dette er kanskje ikke helt nettskriving, men etter å ha vært på Webdagene08 og lært både dette og hint om brukeropplevelse må dette ut! Mitt lille Web-oppdrag i dag var å sjekke om “modern” kan få bredbånd, det er nemlig slik at selv om du bor i bystrøk så kan ikke alle få bredbånd. Nok om det. Det var altså på tide med den jevnlige sjekken av hva hennes telefonleverandør Tele2 kan klare nå, og jeg finner nettside deres (taste taste) og taster inn moderns fasttelefonnummer (taste taste). Hva skjer så? Jo jeg kommer til “bestillingsmodus” Jeg går tilbake (taste taste) og skriver inn på nytt (taste taste). Hva skjer da? Det samme! (tenke-tenke) [konklusjon]: Tele2 ønsker at jeg skal gjennomføre en bestilling før de kan fortelle meg om hun kan, eller om hun ikke kan få bredbånd på sin adresse… Needless to say: I stedet for å taste med på Tele2 sitt nettsted blir det tastet hos en annen leverandør. Slik er bruker`n Tele2 – hva med en tur til Webdagene09 for å lære litt om ham/henne/hin? De vanskelige kommentareneLitt miljøskadd som jeg er, leser jeg ofte kommentarene til artikler om skatt både hist og her. Nivået på debattene kan imidlertid være meget avskrekkende. Diskusjoner på nett kan være svært vanskelige å håndtere. Det saklige nivået kan fort ende opp i det svarteste gjørmebad. Men hva gjør man med de uskikkelige kommentatorene? Lifehacker.com har laget en fin gjennomgang. - Kjendis ruler over ung![]() Twingly Det er ikke noe nytt at journalister skriver saker med like mange hull som Windows XP. Det nye er at bloggerne patcher hullene og lager en SP1 sånn at saken blir forståelig. Sjekk denne klumsete saken i Dagbladet om Helena Bonham Carter, som mistet fire familiemedlemmer i en ulykke
Familierelasjonene er vel heller tåkelagt enn klarlagt av journalisten. Da hjelper motetjenesten Twingly som henter frem blogginnlegg fra Fr. Martinsen om samme sak. Det kule er hvordan:
Hun har selvfølgelig helt rett: “Kjendis ruler over ung” Hvorfor sitemap er unødvendig![]() Sidekart Hvis mange av brukerne ender på sidekartet (sitemap) på nettstedet ditt så har du sannsynligvis et problem. Løsningen? Hent lenkene på sidekartet frem på forsiden, skriver Jared Spool i saken The Site Map: An Information Architecture Cop-Out på UIE.com.
Spool henter frem brukerscenario fra virkligheten, som vi lett kan kjenne oss igjen i: En venn med hudproblemer søkte spesialprodukter på grunn av følsomhet for visse kjemiske stoffer.
Konklusjonen er enkel:
Norge Rundt geotaggesNRKs Norge Rundt introduserer geotagging, emnetagging og tidslinjer på sine innslag. NRK har merket alle Norge Rundt-innslagene fra Trøndelag fra 1999 og fram til i dag med kartposisjon, skriver NRK beta. Så for alle dere som har savnet en enkel måte å finne Norge Rundt-innslag fra Trøndelag, så er løsningen nå på plass. Unngå sideskift i en HTML-tabell?Hei, jeg trenger å lage websider som er fine å se på også når de er skrevet ut på papir. Derfor vil jeg gjerne unngå at en HTML-tabell på ca 10 cm høyde havner på kanten mellom to sider, dvs nederst på én side og resten av tabellen øverst på neste. I Word og WordPerfect før Word, kunne man alltid “beskytte område” mot sideskift. Det er i alle fall noe slikt jeg ønsker å gjøre, enten det settes i <table>, <p>, <div>, <span> eller et annet sted. Kan også legge til at dette må funke i Internet Explorer 6. Noen som har kjennskap til problemstillingen, eller enda bedre; en løsning?! Leseliste til "God nettskriving 2.0"Samler opp mye stoff fra nettet om dagen som underlag til ny versjon av boken God nettskriving. Du finner researchen på del.icio.us-feeden min. Men har også et behov for å oppdatere litteraturlisten. Her er foreløpig leseliste som del av arbeidet med den reviderte utgaven:
De to siste (Nielsen og Krug) har jeg lest før, men er kommet i oppdaterte utgaver. Når det gjelder Shirky og Weinberger er det tips jeg kom over på Personlig eller populær-seminaret i juni Ikke så mye om selve skrivebiten. Har funnet overraskende lite ny litteratur der som virker overbevisende. Tar derfor gjerne i mot flere tips. Nå blir SEO kurs på It-akademietSøk markedsføring stormer framover i Norge, selv om vi fremdeles ligger noen hakk bak f.eks Storbritannia. Nå blir SEO og Søk markedsføring kurs på It-akademiet. Dette innlegget skal ikke være en reklame, men vi ønsker en debatt om hva det vil si at søk markedsføring og SEO nå kan bli “allemannseie”. Her ligger kursplanen og en pressemelding: http://www.sonans.no/page?id=1739&key=3393 Funnet: hverdagspoesi i kommentarfeltFra kommentarfeltet til en Dagblad-sak, følgende hverdagspoetiske kommentarutveksling:
En Tagcloud jeg kunne funnet på å likeJeg har sans for ideen tagcloud, men jeg har ennå til gode å se en implementasjon jeg faktisk har likt. Inntil nå. Worlde lager usedvanlige pene tagclouds med frisk typografi, automagisk. Her er del.icio.us-tagsene mine (jada, jeg innser at jeg burde ryddet opp): The catch? Worldle lager den i Java. Ick. Nettdesignets 10 bud, anno 2008BusinessWeek, ikke akkurat et bugnende fruktfat av sprek webdesign, slår til med en bred og god dekning av status for nettdesign anno 2008. Med på laget har de fått noen av de friskeste navnene i bransjen, blant annet en del som nevnes hyppig i postingene her inne: Khoi Vinh, Jeffrey Zeldman, Dan Cederholm og John Maeda. Listen kan sees i sin helhet her, og inngangen til hele artikkelclusteret finner du her. Morsom men nyttig liste. Anbefales. 1. Thou shalt not abuse Flash.
| ||||||||||