Resultater fra Eyetrack 07

Noen smakebiter fra Poynters nye Eyetrack-undersøkelse er nå publisert.

  • Nettbrukere leser mer av artikkelteksten enn papirlesere. Hele 77 prosent av teksten i en nettartikkel blir lest mot 60 prosent i papir.
  • 50 prosent av nettbrukerne skanner sidene.
  • Nettbrukere fokuserer først og fremst på menyer, teasertekster og artikkellister. Printlesere derimot retter oppmerksomheten mot bilder og titler.

Mer informasjon: EyeTrack07: The Myth of Short Attention Spans

Kommentarer

Oooooo! Exciting! Disse konklusjonene går jo rett i strupen på noen av de mest standhaftige mytene om nettlesing!

Fra artikkelen på Poynter:
bq. Readers select stories of particular interest and then read them thoroughly.

And there’s a twist: The reading-deep phenomenon is even stronger online than in print.

At a time when readers are assumed to have short attention spans, especially those who read online, this qualifies as news.

Og fra transcriptet:
bq. In fact, nearly two-thirds of online readers, once they chose a particular item to read, read ALL of the text. Isn’t that incredible? Top to bottom.

Just to emphasize this significant finding: once a story was selected online, an average of 77 percent was read.

Herregud så bra! YEEEESSS!

Herregud så bra! YEEEEEEEEEEEES!

So good he had to say it twice :-)

No, no – just my evil twin.

Annonse

Nye bilder