Slik lenker du i teksten

Unngå bruk av “klikk her” i lenketekst. Det er som regel helt unødvendig.

Skal vi lenke ord inne i artikkelteksten eller lage egne lenkebokser ved siden av? Vi gir deg en innføring i hvordan du bør bruke lenker i tekst.

Et søk på Google avslører 706.000 nettsider der ordet “Klikk her” er lenket opp. Google er selv blant synderne.

Et av de viktigste kjennetegnene ved web er muligheten til å knytte dokumenter og tekst opp mot hverandre via lenker. Hypertekstens lenker er en av faktorene som gjør nettet så unikt fordi vi raskt kan absorbere mye informasjon.

I en tidligere artikkel har vi gått inn på hvorfor vi bør lenke til konkurrenter, partnere og andre nettsteder. Denne gang tar vi for oss hvordan vi benytter lenker i selve teksten.

Lenk med måte
Som en hovedregel bør du unngå mer enn én lenke per avsnitt. Gjerne mindre, men vær forsiktig med mer. Lenkene representerer nyttig merverdi for brukeren, men stykker også opp teksten. For mange lenker kan være distraherende og forstyrrende.

I webbens barndom var det ikke uvanlig at ferske skribenter gikk amok med lenker i et blått hav av hypertekst. Man lenket gjerne opp ord, uttrykk og referanser – gjerne de samme ordene flere ganger. Resultatet var sider som var uleselige.

Lenke i teksten eller i bokser?
Hvis du har mange referanser og nettsteder du ønsker å peke til kan det være fornuftig å legge lenker ut i en egen boks eller nederst i artikkelen.

Nettavisene, som er trendskaperne på hvordan vi lager innhold på nett, har gått fra lenker i artikkeltekst til lenker i bokser – og nå den siste tiden bruker de gjerne begge deler. Dagbladet har tidligere saker fra eget arkiv i en egen boks, men peker i artikkelteksten til originalkilder.

Lenker i løpende tekst kan bedre fungere som poenger i en argumentasjon enn hvis du legger lenkene for seg i en boks eller i bunn av artikkelen.

Lenk opp nøkkelord
Det er fornuftig å lenke opp meningsbærende ord i teksten. Unngå å bare gi brukeren lenker av typen “klikk her” som forutsetter at de leser lenken i kontekst.

Som Arne Bersvendsen påpeker i sin blogg er også “Klikk her” enhetsavhengig. Alternative nettlesere, enten det er høyttalende nettlesere, tekstbaserte nettlesere, eller nettlesere for mobiltelefoner har ingen muspeker, og man kan således ikke «klikke» på en lenke.

Opplenking av viktige nøkkelord fremmer også skannbarheten i teksten.

Lenker du nøkkelord i teksten sikrer du også god søkemotoroptimalisering. Ord i lenketekst har høyere relevans enn ord i ordinær tekst når Google rangerer nettsider.

Hold til høyre
Det er en god skriveregel å holde til venstre når vi skriver på nett. Det viktigste først. Når det gjelder lenker så skal vi holde til høyre og lenke opp mot slutten av setningen. Da er det enklere for leseren å forstå hva som faktisk lenkes opp.

  • Feil: Statsbudsjettet har mer informasjon om skattelettene til neste år.
  • Riktig: Mer informasjon om skattelettene til neste år finner du på Statsbudsjettet.

Fortell hvor lenken går
Sist men ikke minst: Gi brukeren et hint om hvor lenken går. Er det snakk om en ekstern lenke, er det en lenke til et PDF-dokument, en video eller er det en lenke til en side på samme nettsted. Det er etterhvert blitt god nettskikk med et ikon eller en parantes ved siden av lenken som forteller hvor lenken går.

For andre lenker kan det være en fordel å bruke en såkalt lenketittel (linktitle). Dette er et parameter i html som gjør det mulig å få opp en beskrivelse tekst når musen peker over lenken.

Legger du lenker for seg, er det lurt å skrive noen ord som oppsummerer hvorfor du lenker dit eller hva man skal gjøre der:

Annonse

Nye bilder